MITEN MÄ OON MUUTTUNUT KULUTTAJANA?


Ootko koskaan miettinyt, miten sun kuluttaminen ja ostoskäyttäytyminen on muuttunut viime vuosina? 

Mä oon huomannut seitsemän tärkeän asian vaikuttavan yhä enemmän ja enemmän mun valintoihin. En halua kyseenalaistaa kenenkään valintoja enkä väitä olevani mikään pyhimys tässä kohtaa todellakaan, mutta suunta on ainakin oikea ja sellainen, jollainen haluan sen olevan.


Nykyään oikeasti harkitsen ostoksiani, enkä vain osta päättömästi kaikkea kivaa. Mietin, että tarviinko tai edes haluanko jotain ihan oikeasti ja ostan vasta sitten, kun oon varma. Ennen ostin vähän sitä sun tätä mikä vaikutti kivalta, mutta tässäkin esimerkiksi kun oma tyyli vaatteiden osalta on tullut itselle tutuksi, niin tietää mitä haluaa eikä osta niinkään niitä hutiostoksia. 

Haluan tukea myös suomalaista tai mikä parempi niin paikallista. Mulle on tullut ostosten alkuperä tärkeämmäks ja suomalaisuudesta saa paljon plussaa mun valinnoissa. Paikallisuudesta vielä lisää.


Luonnonmukaisuus on yhä tärkeempää, toisin kuin ennen sillä ei mulle ollut varsinaisesti niin väliä tai en edes ajatellut koko asiaa juurikaan. Luonto on aina ollut mulle kuitenkin tosi tärkee ja luonnossa oon kasvanutkin ja lapsuuteni viettänyt, mutta sen arvon on tajunnut vasta nyt myöhemmin. Seuraan luonnonmukaisuutta niin kosmetiikassa, ruuassa, jopa vaatteissa ja siinä, käytänkö kaupassa kestokassia vai muovipusseja. En ole silti mikään ekologisuuden ja luomuuden perikuva, mutta kuten sanoin, suunta on kuitenkin pikkuisen sinne päin. 


Mua oikein inhottaa sellainen suuri tavaramäärä jota kaapit on yleensä pullollaan ja oon sitä mieltä, että ei se määrä vaan se laatu ja vähemmän on todellakin enemmän. Oikeasti trust me. 

Käyn myös enää aika harvoin muuten vaan pyörimässä kaupungilla kaupoissa tai edes selaa enää nettikauppojakaan, joten silloin välttyy pahimmilta heräteostoksilta ja turhilta mieliteoilta, jolloin tulee pysyttyä siinä omassa tyylissä eikä kaapissa pyöri ihan mitä tahansa riepuja.


En usko kaikkea, mitä mainokset lupaa. Ootko nimittäin ihan varma, että se uutuus ripsari kivassa hylsyssä tekee kaikki kymmenen asiaa yhdellä vedolla ja sulla on yhtäkkiä oikein kunnon megaripset? Tiedän, että tää on semisti ristiriitaista mun suusta kosmetiikkamyyjänä, mutta myyjän roolissakin pyrin pitämään sen järjen ja rehellisyyden mukana. 

Panostan niihin juttuihin, jotka oon todennut itselleni sopiviksi - luottotuotteet on parhautta ja niistä kannattaa pitää aina kiinni.

Denim jacket ZARA MAN / Jeans Dr.Denim Lexy / Top and shoes H&M / Watch Daniel Wellington (gifted)

Millaisia muutoksia oot itsessäsi tähän liittyen huomannut? Mitkä jutut on sulle tärkeitä ja vaikuttaa sun ostopäätökseen?

xx Marianne

14 kommenttia

  1. Tosi kiva postaus ja löysin tosi paljon samoja ajatuksia, joitten mukaan pyrin itsekin elämään :) Ostan nykyään todella harvoin esimerkiksi vaatteita, mutta jos löydän jonkin oikeasti hyvän ja just omaan tyyliin sopivan vaatekappaleen, ostan sen yleensä useammassa värissä, sillä tiedän tulevani käyttämään sitä vielä monen vuoden ajan luottovaatteena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nea! Mukavaa kuulla, että samoja ajatuksia löytyy :) Toi on hyvä juttu!

      Poista
  2. Huippua, että oot saanut karsittua turhien juttujen ostamista :) Pystyisimpä itse samaan ja ajatukseen, että laatu korvaa määrän :)

    http://hhedes.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! :) Se on oikeesti jotenkin tosi keventävä ja vapauttava fiilis vaikka huuhaalta kuulostaakin haha :D

      Poista
  3. Samanlaisia ajatuksia täällä :-) Jotenkin erityisen kivoja nää kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huippua kuulla! :) Oi kiitos! ♥

      Poista
  4. pystyin samaistumaan kyllä moneen kohtaan, ennen olin aivan järjetön shoppailija, kun ajattelin että mitä enemmän ostan kerralla niin sen parempi! Onneksi nykyään on oppinut ostamaan vaan sellaisia juttuja joista varmasti tykkää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa kuulla! :) Haha joo vähän samaa vikaa tais mussakin joskus olla, mutta hyvä että siihen ollaan muutosta saatu! :) Hyvä me!

      Poista
  5. Tosi hyvää tekstiä ja pohdintaa taas, näitä sun postauksia lukee aina niin mielellään! Tosi monet samat tekijät vaikuttaa nykyään omaankin kulutuskäyttäytymiseen, ja vaikka täälläkin on vielä parantamisen varaa (milloin sitä ei olisi?) niin yleisesti ottaen suunta on ainakin hyvä :) xx

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pinja, huippua kuulla! Noo niimpä, ainahan sitä vähän on parantamisen varaa! :)

      Poista
  6. No ensinnäkin ihan superihanat kuvat ja asu tässä postauksessa!♥ Tärkeä aihe ja sai ajattelemaan täälläkin, vaikka moniin samoihin juttuihin kiinnitän mäkin huomiota. Harmiksi noita heräteostoksia varsinkin tulee joskus tehtyä eikä mietittyä tarviiko jotain juttuja oikeesti, mutta oikeeseen suuntaan tälläkin ollaan menossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi Inka kiitos paljon! ♥ Kiva, että ajatuksia heräsi ja samanlaisia fiiliksiä jo löytyy :) Se oikee suunta on hyvä lähtökohta!

      Poista
  7. Mä oon aina ollu aika säästeliäs kuluttaja ja pienestä pitäen ottanut huomioon ekologisia seikkoja. Nyt tietty köyhänä opiskelijana on joutunut ottamaan asioita niin taloudellisestikin huomioon :D Mutta teen harvoin heräteostoja, ja yritän ajatella niitä käytettävissä olevia rahoja mun aikana. "Olin töissä niin ja niin kauan tän rahan eteen - onko sen arvoista".
    Hyvä postaus, ja taas niin ihania asukuvia! :)

    ❀ Cinderella Days ❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoo kuulla, että noi on pienestä asti tullut tavaksi :) Totta toikin kyllä ja just hyvä tapa ajatella oikeesti! Hyvä vinkki! Kiitos upea Roxy! :)

      Poista

Back to Top